کد مطلب:234319 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

غذای مناسب فصل
كل بارد فی الصیف و الحار فی الشتآء و المعتدل فی الفصلین علی قدر قوتك وشهوتك.

هر خوراكی سرد در تابستان و گرم در زمستان مناسب است و غذاهای معتدل در فصل بهار و پائیز و میزان در اندازه مصرف خوراكیها یا مقدار حرارت و برودت آنها نیروی طبیعی مزاج و خواهش اوست.

ظاهرا مراد از سردی و گرمی در عبارت فوق همان سردی و گرمی طبیعی است نه چیزی كه بحس لامسه یا میزان الحرارة شناخته میشود گر چه معنای اخیر هم دور از مناسبت نیست.

بهترین معیار برای شناختن مقدار احتیاج بغذا از نظر كمیت و كیفیت غریزه طبیعی و خواهش نفسانی است ولی شناختن خود این معیار یعنی تمیز دادن میان خواهش واقعی و ساختگی (اشتهای صادق و كاذب) چندان آسان نیست.

بدن انسان از انواع معدنیات و ویتامینها و دیاستازها و هورمونها و چیزهای دیگر تركیب شده همانطور كه خالی شدن معده و خشكی كبد ایجاد شهوت نان و آب میكند گرسنگی و تشنگی پدید میآید كه اثرش میل و خواهش بنوعی از خوراكیها است.

این نوع از خواهش ها كه جبران كمبود مواد تركیبی بدن میكند بخصوص در زنان آبستن خیلی محسوس است و از آن به ویار تعبیر میكنند چنانكه گذشت.



[ صفحه 108]



البته در صورتی میشود این غریزه و شهوت را معیار قرار داد كه مزاج دچار انحراف سخت نشده باشد زیرا وقتی كه كمبودی مواد بزمانی دراز كشد مزاج مختل و غرایز آن درست كار نمیكند و همواره صادق و گویا نیست.



[ صفحه 109]